Kata ganti orang kedua

 Kata ganti orang kedua dalam bahasa Jepun ialah "anata" (あなた) atau "kimi" () yang digunakan untuk merujuk kepada orang yang diajak berbicara atau orang yang dituju. "Anata" adalah kata ganti orang kedua yang paling umum digunakan dalam bahasa Jepun dan biasanya digunakan untuk berbicara dengan orang yang lebih tua, orang yang lebih berpengalaman, atau orang yang lebih berstatus.

 

Namun, terdapat beberapa kata ganti orang kedua lain yang juga boleh digunakan dalam situasi-situasi yang berbeza. Contohnya, "omae" (お前) dan "anta" (あんた) digunakan secara kasual antara rakan sebaya atau dalam situasi yang lebih santai, manakala "kisama" (貴様) adalah kata ganti orang kedua yang kurang sopan dan lebih mengandungi unsur kebencian atau kemarahan.

 

Sekiranya anda ingin mengelak daripada menggunakan kata ganti orang kedua yang spesifik, anda boleh menggunakan "ano kata" (あの方) atau "sono kata" (その方) yang bermaksud "orang itu" dalam Bahasa Jepun untuk merujuk kepada orang yang diajak berbicara secara sopan dan menghormati.

0 comments:

Post a Comment