Kata Ganti Orang Pertama

Kata ganti orang pertama dalam bahasa Jepun adalah "watashi" () atau "watakushi" () yang digunakan untuk merujuk kepada diri sendiri. Kata ganti orang pertama ini digunakan secara umum dalam percakapan sehari-hari dan digunakan oleh kedua-dua lelaki dan perempuan.

 

Namun, terdapat beberapa kata ganti orang pertama lain yang juga boleh digunakan dalam situasi-situasi yang berbeza. Contohnya, "boku" () digunakan oleh lelaki untuk merujuk kepada diri sendiri secara sopan, manakala "atashi" (あたし) digunakan oleh wanita untuk merujuk kepada diri sendiri secara sopan.

 

Selain itu, terdapat juga beberapa kata ganti orang pertama yang kurang sopan atau kasual seperti "ore" () yang digunakan oleh lelaki untuk merujuk kepada diri sendiri secara kasual, "uchi" (うち) yang digunakan oleh wanita di beberapa kawasan di Jepun untuk merujuk kepada diri sendiri secara kasual, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, penggunaan kata ganti orang ini bergantung kepada situasi, konteks, dan hubungan sosial antara penutur bahasa.


0 comments:

Post a Comment